Teknologi Penempaan Ketepatan Biasa

- 2021-11-01-

Ketepatan dimensi bahagian dengan hanya sedikit pemprosesan atau tiada lagi pemprosesan selepas bahagian itu dipalsukan.

Terdapat dua cara utama untuk dicapaiketepatanpenempaan membentuk: kosong ditapis, iaitu, menempa kosong secara langsung yang memenuhi keperluanpemesinan ketepatan.

Penempaan ketepatan, keseluruhan atau beberapa bahagian bahagian diproses secara langsung oleh teknologi penempaan ketepatan, dengan itu mengurangkan jumlah pemesinan.

Terdapat banyak proses penempaan ketepatan yang kini digunakan dalam pengeluaran.

Mengikut suhu pembentukan yang berbeza, ia boleh dibahagikan kepada penempaan ketepatan panas, penempaan ketepatan sejuk, penempaan ketepatan panas, penempaan ketepatan kompaun dan sebagainya.

1. proses penempaan ketepatan panas

Penempaan ketepatan panas merujuk kepada proses penempaan ketepatan di mana penempaan dilakukan di atas suhu penghabluran semula. Oleh kerana suhu ubah bentuk adalah tinggi, rintangan ubah bentuk bahan semasa penempaan adalah rendah, dan keplastikan adalah baik, jadi mudah untuk membentuk bahagian dengan bentuk geometri yang kompleks.

2. Proses penempaan ketepatan sejuk

Proses penempaan ketepatan sejuk ialah teknologi pembentukan penempaan ketepatan untuk penempaan pada suhu bilik. Oleh kerana pembentukan suhu bilik, mengelakkan ralat dimensi yang disebabkan oleh pengembangan dan pengecutan haba, bentuk dan saiz bahan kerja penempaan ketepatan sejuk lebih mudah dikawal.

Pada masa yang sama, permukaan penempaan tidak menghasilkan pengoksidaan dan kerosakan terbakar, dan mempunyai kualiti permukaan yang tinggi, jadi ketepatan terma Ketepatan penempaan penempaan dan penempaan ketepatan panas adalah lebih rendah daripada penempaan ketepatan sejuk.

3. Proses penempaan ketepatan panas

Penempaan panas ialah teknik penempaan ketepatan di mana logam dipanaskan pada suhu yang sesuai di bawah suhu penghabluran semula untuk penempaan.

Ia mempunyai kelebihan penempaan panas dan penempaan sejuk pada masa yang sama, mengelakkan kecacatan mereka, mengurangkan beban peralatan dan acuan dengan berkesan, meningkatkan keplastikan dan kecairan logam, dan tanpa penempaan dan penyepuhlindapan.

4. Proses penempaan ketepatan komposit

Theketepatan kompositproses penempaan menggabungkan proses penempaan sejuk, panas dan panas untuk melengkapkan penempaan bahan kerja. Ia boleh mengambil kesempatan daripada kelebihan penempaan sejuk, panas dan panas dan mengelakkan keburukan penempaan sejuk, panas dan panas.

Pada masa yang sama, sifat mekanikal, ketepatan dimensi, dan kualiti permukaan bahagian yang dihasilkan oleh proses penempaan ketepatan kompaun bertambah baik berbanding dengan bahagian yang dihasilkan oleh teknologi penempaan tunggal.

Pada masa ini, proses penempaan ketepatan komposit yang biasa digunakan terutamanya termasuk kemasan penempaan-sejuk panas, penempaan panas-sejuk, penempaan penyemperitan-sejuk panas, penyemperitan penempaan-sejuk ketepatan panas dan panas, penempaan penempaan-sejuk ketepatan panas dan sebagainya.